102 समस्या का समाधान

102 समस्या का समाधान
बड़ी बारीक बात है, अनेकानेक भावुक लोग परमात्मा पर आरोप लगाते हैं, कि वह परमात्मा जो सर्व समर्थ है, जगत के दुख दूर क्यों नहीं कर देता?
प्रथमतया देखने पर सही भी लगता है कि जो परमात्मा अपने एक संकल्प मात्र से, अखिल कोटि ब्रहमाण्ड का निर्माण कर सकता है, वह सर्वव्यापक, सर्वज्ञाता, सब कुछ जानते बूझते भी, क्यों मूक दर्शक बना, जगत के जीवों को तड़पते, बिलखते, मरते देखता ही रहता है, कुछ करता क्यों नहीं?
इस प्रश्न का उत्तर देने वाला कर्मफल सिद्धांत की बात करके चाहे लाख मार्ग निकाल ले, अन्य कोई उत्तर देते नहीं बनता। और कितनी ही दुहाई दो, प्रश्न बना ही रहता है कि “वह परमात्मा तो सर्वान्तःकरण में है, फिर उसके होते हुए भी जीव दीन-दुखी क्यों है?”
ध्यान से समझें! जैसे लकड़ी में पलंग अव्यक्त है, पर अभी बना नहीं है, जब तक कोई कारीगर पलंग व्यक्त न कर दे, उस पर नींद कैसे आए? जैसे रूई में कपड़ा अव्यक्त है, पर बिना कपड़ा बने वह लिपटती नहीं, उससे ठंड दूर कैसे हो? सोने में कंठहार है, पर अव्यक्त है, बिना व्यक्त किए उसे पहना नहीं जा सकता। बीज में भोजन है, पर जब तक वह भोजन व्यक्त न हो जाए, उससे भूख नहीं मिटती। कोई कारीगर हो, कोई जौहरी हो, तब कुछ बात बने।
बस ऐसे ही, अन्तःकरण में परमात्मा है, पर अव्यक्त है, जीव की समस्या का समाधान कैसे करे? 
जीव की दीनता तो तब दूर होगी, जब यह जन्मजन्मान्तर से दीन-दुखी जीव, किन्हीं ऐसे सद्गुरू संत को, जिनके पास अव्यक्त को व्यक्त करने की कला का अनुभव हो, अपनी सेवा, अपने वचनों और समर्पण से संतुष्ट कर प्रसन्न कर ले, और उन संत के मार्गदर्शन में चल कर, उस अंतःकरण में बैठे अव्यक्त परमात्मा को व्यक्त कर ले।
लोकेशानन्द कहता है कि केवल तब ही जीव की समस्त समस्याओं का असल समाधान हो सकता है।

It is a very fine thing, many emotional people accuse Bhagwan, that why Bhagwan does not remove the sufferings of the world?
It seems right firstly that Bhagwan who can create the universe by one resolve only, that omnipresent omniscient Bhagwan despite knowing everything, why becoming a silent spectator, watches the creatures of the world in suffering, weeping and dying. Why doesn’t he do something?
The person answering this question, even if draws a million arguments talking about the principle of deeds and destiny, one can’t give else answer. And no matter how much you talk, the question remains that “That Bhagwan is in the conscience of everyone, yet why is the living being miserable?”
Understand carefully! As the bed is latent in the wood, but not yet made, until an artisan expresses the bed, how can one sleep on it? As the cloth is latent in cotton, but it cannot be worn until the cloth is made, then how can it protect from cold? Necklace is latent in gold, but cannot be worn. There is food in the seeds, but until that food is expressed, it does not satiate hunger.
Just like that, there is Bhagwan in conscience, but latent, how to solve your problems?
The grief of the creature will be overcome, when the dejected creature will satisfy any great man, who has experience in the art of expressing the latent, with his service, words and dedication.
Lokeshanand says that only then will the real solution to all the problems of the organism be solved.

Published by Lokeshanand Paramhans

Lokeshanand Ji is a seasoned Spiritual Guide, based in Northern India. He has been practicing and studying spirituality from last 18 years. He is a Mystic Master, Meditation instructor, Vastu Expert, Writer, Life Coach and an intuitive Tarot Card Reader. He has helped about a million people with his guidance, to improve their lives and find their direction. He is a well composed, simple and easily approachable person. He is always keen to extend his support to someone who approached him with his problems. Lokeshanand ji has traveled across length and breadth of the country for the Vastu Consultation. Being a spiritual person, he designs architecture of a house, building or commercial complex understanding the diversity and complexity of the client. His intention is to create an aura of positive energy which empowers you with clear and gentle guidance, for you and your family's prosperity, happiness and connection with the Divine.

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