094 सब परमात्मा ही है
देखा जाए तो सब स्वाभाविक ही भक्त हैं। ऐसा कोई है ही नहीं जो भक्त न हो। क्योंकि कोई लाख चाहे भगवान से अलग हो नहीं सकता, कोई उपाय ही नहीं।
जिसे लगा कि भगवान अलग है, मैं अलग हूँ, उसे भ्रम हुआ कि वह भगवान से टूट गया, विभक्त हो गया। अब वह कहने लगा कि भगवान को देखना है, पाना है। और जिसने अपने दृढ़ चिंतन से न केवल स्वप्न का, बल्कि जाग्रत का संसार भी कल्पना से खड़ा कर रखा है, जैसे प्रेत का चिंतन करनेवाले को, प्रेत की कल्पना होने लगती है, उस भगवान को अलग मानने वाले को भगवान की भी कल्पना होने लगती है।
फिर उसे नया भ्रम होता है कि संसार छोड़ूं, उसे पाऊँ। उनका भाव देखने में सुंदर है पर है नहीं।
देखो! एक तो तुम संसार छोड़कर जाओगे कहाँ? रहोगे तो संसार में ही। और तुम कहीं चले भी गए, जंगल, पहाड़, सागर किनारे या पाताल में ही क्यों न जा घुसे, तुम जहाँ जाओगे वहीं संसार बना लोगे। क्योंकि संसार तो तुम्हारे भीतर है।
तो उस सर्वव्यापक सत्ता में तुम कहीं भी रहे, क्या अंतर आता है?
दूसरे, तुम ऐसा भाव ही क्यों न बना लो कि वही मेरे चारों ओर है, उसके सिवा यहाँ कोई है ही नहीं। तुम संसार के हर नामरूप में उस अनाम अरूप को पहचान नहीं सकते क्या?
पिता वही है, माँ वही है, पति, पत्नी, पुत्र, पुत्री, पड़ोसी, शत्रु, मित्र, रिंकू टिंकू चिंटू पिंटू मिंटू सोनू मोनू सब वही है, अंडज पिण्डज उद्भज स्वेदज, अखिल कोटि ब्रह्माण्ड, सब वही तो है। तुम स्वयं वही हो, उसी के साथ, उसी में रहते हो।
लोकेशानन्द कहता है कि जैसे तुम मिट्टी से बने सब खिलौनों को मिट्टी पहचान लेते हो, ऐसे ही उसे भी पहचान लो, यही भक्ति है। वह यहीं, सब कहीं है, तुम उसे सातवें आसमान पर ढूंढ रहे हो क्या?
If you see, all are natural devotees. There is no one who is not a devotee. Because someone desires a million can not separate from Bhagwan, there is no solution.
The one who felt that Bhagwan is different, I am different, he got an illusion that he is separate from him, he got divided. Now, he got a new confusion, started saying that I have to see Bhagwan, I have to find Him. And who through his strong thinking has made not only the dream, but also this world, as true, as to the one who contemplates ghost, imagines ghost, when contemplates Bhagwan, imagines Bhagwan too.
This leads to a new illusion that I should leave the world and get Bhagwan. His thoughts look beautiful, but they are not.
Look! Firstly, where will you live without Him? You will stay in the world only. And wherever will you go, why not go into the forest, mountains, sea shore or Hades, you will create the world wherever you go. Because the world is within you.
So where you live in that ubiquitous power, what difference does it make?
Secondly, why don’t you create such a feeling that He is scattered all over me, moving around me, there is no one but Him, all the forms are His, He is the only one. Can’t you recognize Bhagwan in every form of the world?
He is the father, He is the mother, husband, wife, son, daughter, neighbor, enemy, friend, Rinku Tinku Pintu Mintu Sonu Monu, stone, water, He is entire universe. You yourself are Him, you live in Him. He is the earth and the sky, He becomes the air that flows, touches, hears, appears.
Lokeshanand says that as you recognize clay in all the toys made of clay, recognize Him as well, this is devotion. He is here, everywhere, are you looking for Him on the seventh sky?