093 महावाक्य-२
जैसे आँख का पलक खुलते ही, अनन्त आकाश आँखों के सामने आ खड़ा होता है, वैसे ही अपनाआपा को बंधनग्रस्त कर देने वाले इस क्षुद्र अहंकार को, जब महावाक्य के विचार की आँच जला देती है, तब पूर्ण अहं, का प्रत्यक्ष दर्शन हो जाता है।
आज शेष दो महावाक्यों की चर्चा, “अहं ब्रह्मास्मि” और “तत्वमसि”।
३-अहं ब्रह्मास्मि (बृह०१-४-१०)-
जो इन्द्रियों से बाह्यजगत को और बुद्धि की उठापटक से अंतर्जगत को जानने वाला है, जो सबको जानता है, जिसे कोई नहीं जानता, उस बुद्धि आदि के प्रकाशक तत्व को यहाँ ‘अहं’ (मैं) नाम से कहा जा रहा है।
स्वभाव से ही परिपूर्ण, देशकालादि से अपरिछिन्न, जो परम तत्व है, वही ‘ब्रह्म’ है। और ‘अस्मि’ माने ‘हूँ’।
देह की दुर्बलताओं से दब मरने वाला, इन्द्रियों की संकीर्ण दृष्टि से अपने को कैदी मानने वाला ‘मैं’ नहीं हूँ। जिसे मैं सातवें आसमान पर बैठा मान रहा था, वह ब्रह्मतत्व मुझसे पृथक पदार्थ नहीं है।
४-तत्वमसि (छांदोग्य ६-८-७)-
जो अभी तक देह से लिपट कर बार बार मर-जी रहा था, अब जब तीनों देहों का साक्षी होकर अलग सा रहने लगा है, यही ‘त्वं’ (तूं) है।
सृष्टि से पूर्व जो भेद रहित था और सृष्टि होने पर भी जिसमें कोई विकार नहीं आया है, वह ‘तत्’ (वह) है, माने सद्वस्तु या ब्रह्म। ‘असि’ माने ‘है’।
मुमुक्षुओं को चाहिए कि ‘तत्’ और ‘त्वं’ पदार्थों की प्रमाण पुष्ट एकता का दिव्यानुभव ले लें।
यह जो हर कोई अपने को सर्वगुण सम्पन्न मानता है, यही सोया हुआ ‘अहं ब्रह्मास्मि’ है। इसी की दबी कुचली अनुभूति को, धीरतापूर्वक जगाना है। इस आत्मा से भिन्न कोई ब्रह्म नाम का पदार्थ होता होगा, यह विचार प्रमाणानुमोदित नहीं है।
इसीलिए लोकेशानन्द कहता है कि इस आत्मा से भिन्न किसी को ब्रह्म समझना भारी से भारी भूल है।
As soon as the eyelid opens, the eternal sky stands in front of the eyes, just like that when the flame of the contemplation of Mahavakya, burns the petty ego, which binds the soul, then your absolute form becomes visible.
Today the discussion of the remaining two Mahavakyas, “Aham Brahmasmi” and “Tattvamasi”.
3-Aham Brahmasmi (Bridkaranyak Upnishad 1/4/10)-
The one who knows the outer world from the senses and the inner world by the mind, the one who knows everyone, whom nobody knows, that element is being called here by the name ‘Aham’ (I).
Ubiquitous by nature, unconcerned with space and time, which is the ultimate element, that is being called ‘Brahm’. And ‘asmi’ means ‘am’.
I am not an ‘I’ who dies by the weaknesses of the body, or who considers himself a prisoner by the narrow vision of the senses. What I was assuming to be sitting on the seventh sky, that Brahm is not a separate thing from me.
4-Tattvamasi (Chhandogya Upnishad 6/8/7)-
The one who was still living and dying by clinging to the body, now that he is witnessing the body and mind separately, this is ‘Tvam’ (You).
Before creation, which was absolutely pure and even now has no disorder, it is ‘Tat’ (That Brahm). ‘Asi’ means ‘is’.
True seekers should take a divine experience of the confirmed unity of the ‘Tat’ and ‘Tvam’ substances.
Everyone believes himself to be fully virtuous, this is the sleeping ‘Aham Brahmasmi’. The suppressed feeling of this is to be awakened slowly. There is some substance called Brahm other than this soul, this idea is not authentic.
Lokeshanand says that to think of something other than this soul as Brahm is a huge mistake.